Fathers and Daughters

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The Daughter’s Individuation Quest

In the fairy tales Beauty and the Beast, Donkey Skin, and The Young Girl Without Hands, the father makes a crucial mistake, one that has important consequences for his daughter's destiny.

In Beauty and the Beast, the father gets lost in the forest. He suddenly sees a seemingly uninhabited mansion and enters, but it is the castle of the Beast. Wanting to please Belle, his daughter, the father plucks a rose. This rose is the dearest thing the Beast has in the world. In exchange for the father's freedom, the Beast demands that Belle come and live with him.

In Donkey Skin, the father wants to marry his daughter. Desperate, she escapes, hidden under the skin of the castle donkey.

In The Girl Without Hands, the father is a poor miller with no resources. The devil offers him wealth and in exchange, the father must give him what is behind the mill. The father thinks it is the apple tree and accepts. But it is the miller's daughter who is behind the mill. It is interesting to note that, in these three tales, the error of the father is the trigger for the young girl's quest for Individuation. She must leave and face a fate very different from the one she had imagined.

Each seminar is devoted to the analysis of a tale and its different adaptations in cinema, literature and pictorial art.

Quête d’individuation de la fille

Dans les contes de fée La Belle et la Bête, Peau d’Âne, et La Jeune Fille Sans Mains, le père commet une erreur cruciale, erreur qui a des conséquences importantes sur la destinée de sa fille.

Dans La Belle et la Bête, le père s’égare dans la forêt. Il aperçoit soudain une demeure qui semble inhabitée où il entre, mais c’est le château de la Bête. Voulant faire plaisir à Belle, sa fille, le père cueille une rose. Cette rose est ce que la Bête a de plus cher au monde. En échange de la liberté du père, la Bête exige que Belle vienne vivre avec lui.

Dans Peau d’Âne, le père veut épouser sa fille. Désespérée, elle s’échappe, cachée sous la peau de l’âne du château.

Dans La Jeune Fille Sans Mains, le père est un pauvre meunier sans ressources. Le diable lui propose la richesse et en échange, le père doit lui donner ce qui se trouve derrière le moulin. Le père pense qu’il s’agit du pommier et accepte. Mais c’est la fille du meunier qui se trouve derrière le moulin. Il est intéressant de constater que, dans ces trois contes, l’erreur du père est l’élément déclencheur de la quête d’Individuation de la jeune fille. Elle doit partir et affronter un destin bien différent de celui qu’elle avait imaginé.

Chaque séminaire est consacré à l’analyse d’un conte et à ses différentes adaptations au cinéma, dans la littérature et dans l’art pictural.

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