The Psychology of Performance
The act of performing is a generous act: it is an act of giving of oneself to the world. It is also an act of creation where the artist brings what is inside her/him to the outside world. In this creative act, both introversion and extraversion are present. The artist’s inner dimension is as essential to the performance as is the artist’s willingness to face the world of the collective. There is no performance without an audience – an audience which has the power to posit a judgement on the performance, communicate the judgement to the performer and even write about it in a review.
The fear of judgement may trigger complexes, often of authority figures, and the performer may become overwhelmed with parental imagos. The artist encounters issues of stage fright, self-confidence and self-valuing. There is a risk of the creative output being thwarted.
The challenge is then to be able to be oneself fully, whole, indivisible and distinct from the audience’s expectations: nothing short of the Individuation Process. It is my belief that it is impossible to perform without a relationship to the collective unconscious. The archetypes are present in the creative endeavour.
My Psychology of Performance lecture teases out authenticity versus representation, essence versus persona, sharing versus excelling, and being versus performing. I address the role of the artist as a medium between the immanent and the transcendent world and look at the relationship between Ego and Self in the creative output of the performance, drawing upon excerpts from interviews, movies and performances to support the presentation of these concepts. I also offer brief breathing exercises and gentle tension-relieving stretches.
La performance est un acte de générosité où l’artiste se donne au monde. C’est un acte de création où l’artiste puise en lui-même et partage son monde intérieur avec le public. Dans cet acte créatif, introversion et extraversion convergent. Le désir de l’artiste de se révéler au monde est aussi important que sa volonté de faire face aux forces collectives. Il n’y a pas performance sans public- un public qui peut porter un jugement sur la performance, communiquer ce jugement à l’artiste et même écrire une critique dans un journal.
La peur du jugement peut faire surgir des complexes négatifs, souvent liés à des figures d’autorité et l’artiste peut alors être submergée par des imagos parentaux. L’artiste peut alors subir le trac et perdre toute confiance en elle. La créativité sera alors bloquée.
Peut-on être entièrement soi-même, indivisible et authentique, distinct des attentes du public? Il ne s’agit de rien de moins que du processus d’Individuation. Je crois qu’il est impossible d’être artiste sans être en relation avec l’inconscient collectif car les archétypes sont présents dans tout acte de création.
Ma conférence sur la psychologie de la performance met en évidence l'authenticité plutôt que la représentation, l'essentiel plutôt que le superficiel, le partage plutôt que la perfection et le fait d'être qui on est vraiment plutôt que d’être en représentation. J'aborde le rôle de l'artiste en tant que messager entre le monde immanent et le monde transcendant et je regarde la relation entre Ego et Self dans la création artistique. Je m’appuie sur des extraits d'entretiens, de films et de performances pour soutenir la présentation de ces concepts. Je propose également de petits exercices de respiration et des étirements doux pour soulager les tensions.